ژانرهای سینمایی

از شمایل‌شناسی تا ایدئولوژی

Film Genre

بری کیت‌گرانت

مترجم

شیوا مقانلو

تعداد صفحات: 222
شابک: 0-64-5193-600-978
سال چاپ: 1402
نوبت چاپ: 6
قطع: رقعی
جلد: شومیز
قیمت: 168000 تومان
دریافت نمونه

 

   بری کیت گرانت یکی از چهره‌‌های صاحب‌نظر در زمینه‌ی نقد ژانر در حوزه‌ی نظریه‌ی فیلم است. او دکترای خود را از دانشگاه ایالتی نیویورک دریافت کرده‌است و اینک استاد رشته‌ی فیلم و فرهنگ توده در دانشگاه براک واقع در اُنتاریوی کاناداست. پروفسور گرانت در رشته‌ی مطالعات سینمایی، سینمای مستند و تاریخ فیلم تدریس می‌کند؛ همچنین، پژوهش‌‌های متعددی در زمینه‌ی سینمای وحشت و علمی‌ـ‌تخیلی انجام داده‌است و تألیفات متعددی نیز در این حوزه‌‌ها دارد.

|     کتاب حاضر تألیفی شایان توجه در زمینه‌ی فیلم‌‌های ژانری (سینمای ژانر محور) به شمار می‌رود. نویسنده پس از ذکر مقدمه‌‌ای جامع و مفید درباره‌ی مفهوم ژانر و نظریه‌ی ژانر، مباحث مورد نظر خود را در چهار فصل اصلی ارائه و ارتباط ژانر را با جامعه ، نظریه‌ی مؤلف و مقوله‌ی بازنمایی سینمایی بیان می­کند. هر یک از بخش‌‌های مورد اشاره با مثال‌‌های موردی از فیلم‌‌های مطرح و مختلف در ژانرهای وسترن، علمی‌ـ‌تخیلی، وحشت و حادثه‌‌ای همراهی می‌شوند تا خواننده به درکی روشن و ملموس از مباحث طرح شده دست یابد. شیوه‌ی بیان سر راست نویسنده باعث می‌شود کتاب حاضر نه فقط برای دانشجویان و علاقه‌‌مندان حوزه‌ی سینما و تئاتر، بلکه برای دوستداران ادبیات ژانری و نیز کل مخاطبان هنری جذاب و راهگشا باشد.

|     کتاب ژانرهای سینمایی تلاشی است ارزشمند در زمینه‌ی مطالعه‌ی همه جانبه، هر چند مقدماتی، ژانرهای سینمایی و رابطه‌ی این ژانرها با دغدغه‌‌های کلان تر سیاسی ـ اجتماعی. در این بین فصل پایانی کتاب، آنجا که به نسبت «سینمای ملی» با سینمای ژانر و با الگوی هالیوودیِ تولید فیلم می‌پردازد، می­تواند بویژه برای خواننده‌ی ایرانی جالب توجه باشد.


اخبار و مقالات مرتبط با این کتاب: