مارتین والزر

مارتین والزر، نویسنده و رمان‌نویس معاصر آلمانی، متولد سال 1927 در شهر «بودنزه» واقع در ایالت بایرن است که توانسته در دوران حیاتش به شهرت جهانی دست یابد. او یکی از شناخته شده‌ترین نویسندگان آلمانی بعد از جنگ جهانی دوم و يكی از جنجالی‌ترین نويسندگان آلمانی با نظرگاه‌هاى سیاسی متفاوت است. او دانش‌آموخته دانشگاه «توبینگن» و «رگنزبورگ» در رشته ادبیات، فلسفه و تاریخ است. والزر بسيار زودتر از ديگران، پديده ناسيوناليسم آلمانى را كشف و نقد كرد. او همچنین با انتشار رمان «دفاع از كودكى» در سال  1991 از اولين كسانى بود كه به اتحاد مجدد آلمان را پرداخت.
در فاصلۀ سال‌های ۱۹۴۹- ۱۹۵۷ در مقام کارگردان و نویسندۀ برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی مشغول‌به‌کار بود و سپس به نویسندگی روی آورد. مارتين والزر متعلق به نسل نويسندگان پيشرو آلمان پس از جنگ بود؛ نویسندگانی چون هانریش بل، زیگفرید لنتس و گونتر گراس؛ نسلى كه بيشتر به زمينه‌هاى پا گرفتن جنگ و مصيبت‌هاى پس از آن مى پردازد. او در در آثار خود بيشتر به فرجامى مى‌پردازد كه ناشى از فقدان مقاوت و پايدارى در مقابل ديكتاتورى و جنگ طلبى است.
نخستين رمان والزر با نام ازدواج‌هاى فيليپس‌بورگ پيرامون طبقۀ مرفه شکل‌گرفته در آلمان پس از جنگ نوشته شده است. از ديگر رمان‌هاى او می‌توان به اسب فراری، شرح حال عشق و دفاع از كودكی و مرگ یک منتقد اشاره کرد. رمان ازدواج‌هاى فيليپس‌بورگِ او اولین جایزۀ هرمان هسه را دریافت کرد. او همچنین در سال 1981 جایزه گئورگ بوشنر، و در سال 1998 جایزۀ صلح انتشارات کتاب در آلمان را به دست آورد. ازدواج‌های فلیپس‌بورگ نخستین اثر از این نویسنده است که به زبان فارسی و با ترجمه اژدر انگشتری در نشر بیدگل منتشر شده است.