موریس بلانشو

|     موریس بلانشو در ۲۲ سپتامبر ۱۹۰۷ در متولد شد.
بلانشو تحصیلات متوسطه را در 1922 به پایان رساند. در همین سال برای ناراحتی معده جراحی شد و چیزی نمانده بود بر اثر خطای پزشکی جانش را از دست بدهد، اما زنده ماند. البته تأثیر این اشتباه تا پایان عمر بر جسمش باقی ماند. او سپس به آلمان رفت و به تحصیل در رشتۀ فلسفه در دانشگاه استراسبورگ پرداخت. در همین دوران با امانوئل لویناس آشنا شد. این دو در آن زمان از نظر سیاسی با هم شباهتی نداشتند.
بلانشو پس از دانشگاه به فرانسه بازگشت و در پاریس به کار روزنامه‌نگاری سیاسی پرداخت. از ۱۹۳۱ همکاری با نشریات راست افراطی را آغاز کرد. او از سال 1932 تا 1940 سردبیر روزنامۀ محافظه‌کار دبا بود. در اوایل دهۀ 1930 با چند مجلۀ ناسیونالیستی رادیکال همکاری می‌کرد، در حالی که با روزنامۀ به‌شدت ضدآلمانی لورمپار و هفته‌نامۀ ضدنازی پل لوی با نام او ایکوت نیز کار می‌کرد.
آلمان در ماه مه 1940 فرانسه را اشغال کرد. بلانشو روزنامه‌نگاری سیاسی را رها کرد. او در طول اشغال فرانسه به دست نازی‌ها در فرانسه ماند و برای حمایت از خانواده‌اش به نوشتن نقد و معرفی کتاب در نشریات پرداخت و مطالبی دربارۀ برخی شخصیت‌های ادبی از جمله سارتر و کامو، باتای و میشو، مالارمه و دوراس نوشت. او در دسامبر 1940 با ژرژ باتای که در دهۀ 1930 مقالات ضدفاشیستی قدرتمندی می‌نوشت، آشنا شد. دوستی صمیمی این دو تا مرگ باتای در 1962 ادامه یافت.
پس از پایان جنگ بلانشو فقط به نقد ادبی و نوشتن رمان پرداخت. او پاریس را در سال 1947 ترک کرد و به دهکده‌ای بی‌سروصدا در جنوب فرانسه رفت و یک دهۀ بعدی عمرش را آنجا گذراند. او هم مانند سارتر و بسیاری از روشنفکران فرانسه از دانشگاه برای گذران زندگی دوری کرد و برای این منظور به نوشتن اتکا کرد.
فعالیت‌های سیاسی بلانشو پس از جنگ به چپ چرخید. او از نویسندگان اصلی  نامۀ معروف «مانیفست 121» بود که در حمایت از حقوق مبارزان الجزایر منتشر شد.
او در سال‌های 1953 تا 1968 به طور منظم مطالبش را در نوول روو فرانسز منتشر می‌کرد. در همین زمان هم سبک زندگی نسبتاً منزوی‌ای را در پیش گرفت و خیلی کم دوستان نزدیکش را می‌دید و به ارسال نامه‌های بلند به آن‌ها اکتفا می‌کرد. بخشی از این انزوای خودخواسته عدم سلامت جسمی او بود که سال‌ها آزارش می‌داد.
در مه 1968 بار دیگر بلانشو از انزوای خود بیرون آمد تا از دانشجویان معترض حمایت کند.
بلانشو بیش از 30 کتاب در زمینه‌های داستان، نقد ادبی و فلسفه نوشت.  تا پیش از چاپ کتابی از کریستف بیدان با عنوان موریس بلانشو، یار ناپیدا علاقه‌مندان این نویسنده چیزی از زندگی‌اش نمی‌دانستند.
موریس بلانشو در ۲۰ فوریه ۲۰۰۳ در ۹۵ سالگی درگذشت.